אבא של רבי מאיר בעל הנס

אחד התנאים החשובים ביותר בתקופת המשנה הוא רבי מאיר. רבי מאיר מוזכר בשמו פעמים רבות במשנה, ויתר על כן, סתם משנה שלא מזכירה שם של תנא היא משמו של רבי מאיר, כפי שאומרת לנו הגמרא במקומות רבים. בספרים שיצאו לפני כמה מאות שנים מוזכר תנא בשם רבי מאיר בעל הנס, וההנחה היא שזהו רבי מאיר שאותו אנחנו מכירים מהמשנה. כאן ננסה לספר לכם קצת יותר על דמותו ועל אביו.

רבי מאיר בעל הנס, בהנחה שמדובר על רבי מאיר שמופיע במשנה הוא אחד התנאים המרכזיים ביותר ביצירת תורה שבעל פה. רבי מאיר, תלמידו של רבי עקיבא נחשב לאחד מיוצריה של המשנה, והלכות רבות נאמרו משמו. הגמרא אף אומר שרבי מאיר נקרא מאיר משום "שהאיר עיני חכמים בהלכה". קברו של רבי מאיר הפך למוקד עלייה ברגל בשל העובדה שהוא בעל הנס, אולם כדאי להבין מה מקור התואר הזה.

 

מקור שמו של רבי מאיר בעל הנס

הדבר הבולט ביותר בשמו של רבי מאיר הוא ששם אביו לא מוזכר אלא דווקא התואר 'בעל הנס'. הסיבה לכך היא שמופיעים מספר סיפורי ניסים מפעימים שקרו לרבי מאיר במהלך השנים, בעיקר כאל והקשורים לדרך שבה הוא הצליח להינצל מאימת הרומאים ששלטו באותה עת בארץ ישראל. חשוב לזכור ששמו של רבי מאיר חקוק בתודעתו של עם ישראל בשל המרכזיות שלו ביצירתה של המשנה ושאר חלקי התורה שבעל פה ולאו דווקא בשל אותם ניסים. רבי מאיר זכה להתרחשותם של אותם ניסים בשל היותו כל כך גדול בתור.

 

משפחתו ואביו של רבי מאיר בעל הנס

דבר נוסף שמעמיד קושי בהבנת דמותו של רבי מאיר הוא שאנחנו לא יודעים מי בדיוק היה אבא שלו. במקורות התנאיים אמנם מופיע שרבי מאיר היה צאצא של נירון הקיסר הרומאי, אך כמובן שלא מדובר על כך שנירון היה אביו של רבי מאיר. מעבר לכך שמדובר על עובדה היסטורית, חשוב לשים לב שבכך שאנחנו יודעים שרבי מאיר הגיע ממשפחה רומאית, ההתמדה והשקיעה הגדולה שלו בתורה הובילה אותו להיות אחד מעמודי התווך של תורה שבעל פה, ללא קשר לעובדה שלא היה לו ייחוס מפואר.

לסיכום, רבי מאיר בעל הנס הוא אחד מהתנאים המרכזיים ביותר בתקופת המשנה. בתור תלמידו של רבי עקיבא, רבי מאיר הוא אחד מעמודי התווך של תורה שבעל פה. קברו של רבי מאיר מהווה מוקד עלייה לרגל כבר שנים, בשל העובדה שנקשרו בשמו סגולות רבות. על אביו של רבי מאיר אין לנו יותר מידי מידע בגמרא, אולם מופיע במקורות קדומים שרבי מאי מגיע ממשפחתו של נירון קיסר רומא, מה שמצביע על כך שלא משנה מה ייחוסו של האדם, בסופו של דבר הכל תלוי בו.

לתפילות על קבר רבי מאיר בעל הנס לחצו כאן

מה היה לנו עד עכשיו?

צרו עמנו קשר

שתפו את הפוסט:

תפריט נגישות

Call Now Button